Zowel de huurder als verhuurder hebben bepaalde plichten wanneer het gaat om het onderhoud aan een huurwoning (of kamer). Maar wie is waar verantwoordelijk voor? Grote kans dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Daarom nemen wij je in deze blog aan de hand. We leggen uit welk onderhoud de verhuurder voor zijn rekening moet nemen, maar ook waar je als huurder zelf achteraan moet.
De huurder dient zich allereerst als goed huurder te gedragen. Dit betekent dat de huurder netjes omgaat met het gehuurde en dat hij/zij niet mag handelen in strijd met de wet.
Daarbovenop moet de huurder ook een gedeelte van het onderhoud aan de huurwoning voor de rekening nemen. Namelijk:
– Het oplossen van een verstopping door verkeerd gebruik (bijvoorbeeld in de keuken).
– Onderhoud en reparaties van schade door toedoen of nalatigheid van de huurder.
– Klein onderhoud en kleine reparaties
Over het laatste punt vertellen we je graag wat meer.
Als huurder ben je dus zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren én betalen van kleine reparaties en onderhoud.
Denk hierbij aan het vervangen van een lamp of wc-bril, het vastzetten van onder andere trapleuningen en deurknoppen, het schoonmaken van de dakgoot en het verven van de binnenmuren. Uiteraard komt ook de dagelijkse schoonmaak ook voor rekening van de huurder.
Huur jij een gemeubileerde woning? Dan is het zaak de inrichting (aangeboden door de verhuurder) op een ‘normale’ manier te gebruiken om te voorkomen dat de verantwoordelijkheid voor vervanging of reparatie bij de huurder komt te liggen.
Lichte, langzame slijtage over het verloop van een aantal jaren valt bijvoorbeeld onder ‘normaal gebruik’ en zijn de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Dit betekent dat wanneer er langzame slijtage aan een bankstel is na een aantal jaren, dit niet aan de huurder mag worden toegerekend. Gaten of scheuren, die niet aan gangbare ouderdom of slijtage toe te wijzen zijn, vallen hier niet onder. In dat geval komen de kosten dus voor rekening van de huurder.
De verhuurder is verantwoordelijk voor het uitvoeren én betalen van groot onderhoud.
Voorbeelden van groot onderhoud aan een huurwoning zijn:
– Het binnen-en buitenschilderwerk van de woning
– Het onderhoud aan de CV-ketel (het bijvullen van de CV is de verantwoordelijkheid van de huurder)
– Het onderhouden of repareren van aanwezige keukenapparatuur
– Het bestrijden van kakkerlakken, faraomieren, boktorren en houtwormen
– Het vervangen of repareren van goten en regenafvoeren
Voor een volledig overzicht met meer voorbeelden verwijzen we je graag door naar de website van de rijksoverheid.
Gaat het om een gemeubileerde huurwoning? Dan valt de vervanging of reparatie van meubels naar aanleiding van normale slijtage ook tot de plichten van de verhuurder.
Bij achterstallig onderhoud of eventuele gebreken aan een huurwoning is het belangrijk direct contact op te nemen met de verhuurder.
Wanneer een woning binnen de sociale huur valt, kan er in zo’n geval bijvoorbeeld tijdelijke huurverlaging aangevraagd worden bij de Huurcommissie. Huur je een woning in de vrije sector? Dan zal je in veel gevallen naar de rechter moeten.
Huurders hebben een meldingsplicht om te voorkomen dat overlast en gebreken verergeren.
Dus ontdek je als huurder bijvoorbeeld een kleine lekkage (bijvoorbeeld bij forse regenbuien)? Meld dit dan op tijd bij de verhuurder.
Zo kan de verhuurder snel handelen om eventuele schade ten gevolge van deze gebreken of overlast beperken.
Geef de verhuurder en het ingeschakelde reparatiebedrijf de tijd om het euvel op te lossen. In sommige gevallen zijn zij afhankelijk van een derde partij, bijvoorbeeld bij de levertijd van onderdelen.
Loopt het uit de hand en weigert een verhuurder het onderhoud? Dan kun je als huurder de verhuurder een aangetekende brief sturen om binnen een reële termijn het euvel te verhelpen. Geeft de verhuurder hier nog geen gehoor aan? Dan kun je ervoor kiezen zelf een reparatiebedrijf in te schakelen en de gemaakte kosten in mindering te brengen op de volgende huurbetaling.
Over het algemeen ben je als huurder dus verantwoordelijk voor klein onderhoud en reparaties, en als verhuurder voor groot onderhoud en reparaties.
Natuurlijk willen beide partijen een zo prettig mogelijk verloop van een huurperiode. Het is dan ook belangrijk op goede voet met elkaar te staan en elkaar op de hoogte te houden van schade, gebreken en andere overlast. Zo kan er altijd tijdig gehandeld worden.
Zelf een woning (ver)huren? En weet je niet waar je moet beginnen?
Dan staan we bij Stoit Groep altijd voor je klaar.
Bekijk ons huuraanbod of neem contact met ons op voor de mogelijkheden. Wij helpen je graag met al je vragen rondom huren, verhuren, investeren en woningbeheer.
← Terug naar overzicht